Käyttökokemuksen parantamiseksi tämä sivusto käyttää evästeitä (Lisätietoja). Käyttämällä palvelua sallit evästeiden käytön.

Palaute

pudis.fi

- tilaa temmeltää -

Virhe
  • [OSYouTube] Alledia framework not found

Maailmanmatkailuinnostus löytyi seikkailukirjoista

Eero on syntynyt ja viettänyt lapsuutensa sekä varhaisnuoruutensa Pudasjärvellä. Kansakoulun hän kävi pienessä, idyllisessä Taipaleenharjun kansakoulussa opettajien Pirkko ja Erkki Isomursun hoivassa. Kansakoulun jälkeen Eero siirtyi Rimminkankaalle kouluun ja sieltä edelleen Taivalkosken koneenkorjaajalinjalle Koillis-Pohjanmaan ammattioppilaitokseen.

- Kansakoulusta on erityisesti jäänyt mieleeni Taipaleenharjun koululla askartelukerhossa yhteistyönä tehty tuulimyllyn pienoismalli. Tarkka pienoismalli harjulla seisovasta myllystä osallistui kansalliseen koulujen väliseen askartelukilpailuun ja sijoittui kolmanneksi. Tämä pienoismalli on nähtävillä Pudasjärven kotiseutumuseossa!

Maailman näkemisen siemen istutettiin Eeroon jo lapsena. Hän luki paljon ja Taipaleenharjun sekä Kipinän koulujen ”kirjastot” tuli koluttua tarkkaan.

- Erityisesti seikkailukirjat kiinnostivat. Jo silloin päätin, että vielä minäkin näen maailmaa.

Nuoruusaikana Eero on ollut innokas tansseissa käyjä. Rippikoulun jälkeen kengät liukuivat tiuhaan Havulan, Suojanlinnan, Hetepirtin, Hampushallin, Möykkälän ja monien muiden tanssipaikkojen lattioilla.

- Mopolla niihin mentiin kesät talvet. Mentiinpä joskus naapurin Aimon kanssa traktorillakin Hetepirtille. Olihan ne välillä hyytäviä kyytejä, mutta mukavat muistot niistä jäi!

Pudasjärvi antoi hyvät eväät elämään

- Pudasjärveltä sain, vaikka en sitä silloin ymmärtänyt, hyvät eväät elämää varten. Rehellisyys ja toisten kunnioittaminen olivat itsestään selvyyksiä. Helsinkiläislähtöinen vaimoni sanoo usein, että olen vieläkin naiiviuteen saakka rehellinen ja avoin maalaispoika.

Työ ja opiskelu veivät Eeron Etelä-Suomeen. Turussa laivastossa suoritetun armeijapalvelun jälkeen hakeuduin merille. Se olikin merta ennen kokemattomalle maalaispojalle uusi maailma.

- 22-vuotiaana nousin Vaasasta elämäni ensimmäisen kerran lentokoneeseen määränpäänä Tukholman ja Kööpenhaminan kautta Lissabon. Lähes olemattomalla kielitaidolla selvisin perille ja laivaan, joka oli ns. villin linjan laiva. Se liikennöi kolmansien maiden välillä.

Tämä Eeron ensimmäinen reissu olikin pitkä, lähes maailman ympärysmatka. Laiva seilasi Lissabonista Pohjois-Amerikan itärannikolle, josta matka jatkui alas Panaman kanavan kautta Tyynellemerelle. Sieltä edelleen Havajin kautta Japaniin, jossa he pysähtyivät Tokiossa ja Hokkaidon saaren pienemmissä kaupungeissa. Paluumatka oli Kuriilien saarten kautta Pohjois-Amerikan länsirannikolle San Franciscoon, jossa Eero jäi pois laivasta. Pesti moottorimiehenä tuossa m/s Keppo-laivassa kesti 8 kuukautta.

- Matkan jälkeen päätin, että merenkulusta tulee minun ammatti. Hakeuduin Kotkan teknilliseen oppilaitokseen jossa opiskelin konemestariksi, jonka jälkeen seilasin eriasteisissa konepäällystötehtävissä useissa laivoissa. Kuuden vuoden jälkeen opiskelun aloittamisesta sain kansainvälisen Motor Engineer's Certificate First Class (chief engineer's sertifigate) paperit, jotka oikeuttivat toimimaan kaiken kokoisissa ja kaikkialla liikennöivissä aluksissa kaikissa konepäällystön tehtävissä. Olihan se hienoa!

Eerolla kului merenkulun parissa kymmenen vuotta. Sinä aikana kengät osuivat 57 eri maan kamaralle ja kaikki maanosat maailmassa tuli nähtyä.

-Tuli nähtyä ja koettua kaikenlaista.  Merillä oppi arvostamaan erilaisia ihmisiä ja kulttuureja. Eritoten sen, että on muitakin kuin minäminä.

Maailman matkaaja asettuu Espooseen

Perheen perustamisen aika tuli 1980-luvun alkupuolella ja jäin maihin. Perhe asettui Espooseen, jossa heidän kotinsa on edelleen. Lisäopintojen jälkeen Eero siirtyi Vaisala Oyj:n palvelukseen kiinteistöpäälliköksi. Siellä vierähti 27 vuotta. Työ kansainvälisessä, alallaan maailman johtavassa pörssiyhtiössä oli haastavaa ja mielenkiintoista. Tehtäviin kuului muun muassa rakennuttaminen, joten Eero on saanut olla mukana mitä erilaisimmissa rakennusprojekteissa. Viimeisin hanke ennen eläkkeelle siirtymistä oli Vaisala Oyj:n uusi pääkonttori Vantaalle.

-Toimitusjohtajan ohje oli rakentaa mahdollisimman vihreä pääkonttori, eikä hän tarkoittanut rakennuksen väriä vaan muita arvoja. Niinpä sitten valmistuttuaan rakennus sai ensimmäisenä Suomessa amerikkalaisen LEED Gold Level Certificate (Leadership in Energy and Environmental Design) sertifikaatin. Se oli huikea päätös työelämälle.

Pitkän ajan haaveena matka kotiseudulle

- Haaveenani on ollut jo pitkään paluu ruuhkavuosien jälkeen juurilleni. Tutustua uudestaan lapsuuden ja nuoruuden maisemiin ja ystäviin. Mikäpä olisi parempi tapa kuin kävellä takaisin kotiin. Näyttelijä Ville Tiihonen käveli Helsingin Kalliosta Lieksaan noin 650 kilometriä. Sen jälkeen hän sanoi, että kävely ”tyhjentää pään” ja sen jälkeen on taas tilaa uusille ajatuksille. Sitä minäkin odotan..

Eeron urheilullinen tausta auttaa tässä pitkässä kävelymatkassa Pudasjärvelle. Hän on harrastanut juoksua ja juossut toistakymmentä täyspitkää maratonia ja lukuisia puolikkaita. Eero on myös pyöräillyt paljon, ja yksi pisimmistä reissuista on ollut Espoosta Vaasaan 540 km kahdessa päivässä. Iän myötä Eero on siirtynyt sauvakävelyyn, jota hän harrastanut jo useamman vuoden.

-T ähän koitokseen olen harjoitellut määrätietoisesti pari vuotta tekemällä eripituisia, yleensä 10-50 kilometrin mittaisia sauvakävelylenkkejä. Vuonna 2015 tuli sauvakäveltyä noin 2100 km, tänä vuonna kilometrejä on takana noin 1000.

Matka Pudasjärvelle alkaa 20.5.2016!

Eeron 750 kilometrin sauvakävelymatka alkaa aamulla 20.05.2016 Espoon Leppävaarasta. Reitti tulee pääsääntöisesti kulkemaan niin sanottua vanhaa nelostietä pitkin eli Espoo-Lahti-Jyväskylä-Oulu. Oulusta matka jatkuu VT20 Pudasjärvelle.

-Kannan mukanani rinkkaa, jossa on matkalla tarvittavat varusteet mm. vaatteet, ruuan valmistukseen tarvittavat välineet, teltta ja muut tarvikkeet. Taitaapa matkassa olla myös jotain tuotavaa Pudasjärvelle.

Matkalla pyrin yöpymään ”sisätiloissa”, mutta tulee varmasti myöskin öitä, jotka nukun teltassa.

Päivittäiseksi matkaksi olen suunnitellut 35 plus/miinus 5 km. Lepopäivät pidän kunnon ja fiiliksen mukaan. Perillä Pudasjärvellä olen ennen juhannusta.

Matka dokumentoidaan GPS-kellolla, josta saa monipuolisesti erilaisia tietoja kuten kuljettu matka, aika, kalorien kulutus, syke, tauot ja kuljettu reitti kartalla. Näitä tietoja julkaistaan päivittäin pudis.fi –sivustolla.

-Tervetuloa kaikki tutut ja tuntemattomat matkan varrella juttelemaan kanssani ja vaikkapa kävelemään pätkä seurakseni. ”Seutu” jossa kunakin päivänä kävelen löytyy pudis.fi -nettisivuilta.

 

Sinulla ei ole oikeutta kirjoittaa kommenttia. Rekisteröidy siis käyttäjäksi.

Mikä Eeron matka?

Eeron 750 kilometrin sauvakävelymatka alkaa aamulla 20.05.2016 Espoon Leppävaarasta.

Reitti tulee pääsääntöisesti kulkemaan niin sanottua vanhaa nelostietä pitkin eli Espoo-Lahti-Jyväskylä-Oulu. Oulusta matka jatkuu VT20 Pudasjärvelle.

Päivittäiseksi matkaksi Eero on suunnitellut 35 plus/miinus 5 km.

Perillä Pudasjärvellä ennen juhannusta.

Matka dokumentoidaan GPS-kellolla, josta saa monipuolisesti erilaisia tietoja kuten kuljettu matka, aika, kalorien kulutus, syke, tauot ja kuljettu reitti kartalla.

Käy moikkaamassa Eeroa matkan varrella tai kävele pala matkaa hänen kanssaan!

Eerosta

Syntynyt 1951.

9. sukupolven Parviaisia.

Sukuhaaran kantaisä Tuomas Matinpoika Parviainen (s. 15.12.1692) Pudasjärven Sotkajärveltä (kuoli 21.05.1779 Pudasjärven Kuren kylässä. (*

Matkustanut 57 maassa.

Motto: Olla paljon ulkona ja pitkässä narussa.

*) Ne niemet ja vaarat - Pudasjärven ja Taivalkosken Parviaisten sukua. Toimittanut Parviaisen suvun perinneyhdistys ry. 2003.

Lue lisää Eerosta

Read more about Eero